Archief Voorstellingen - Pagina 3 van 4 - schippersenvangucht.com

Huis

Laat je benen bungelen in het bad of kom met je kin nèt boven het aanrecht uit en begluur de enige bewoner van Huis: een oude man die vindt dat hij lang genoeg geleefd heeft. Maar hoe pak je dat aan? Hij is omringd door al zijn spullen en herinneringen. En er zijn nog een páár kleine dingen die hij netjes wil afhandelen. Maar continu ligt hij met zichzelf én met de spullen overhoop. Totdat hij het opgeeft…

Huis-01
Huis-02

Gouden Krekel

Huis toerde de afgelopen jaren door heel Nederland en was te zien op theaterfestivals, schoolpleinen en bijzondere locaties. Ook internationaal is deze uniek vormgegeven locatievoorstelling een groot succes en was o.a. te zien op festivals in Luxemburg, Zwitserland en Moskou. Voor deze voorstelling ontvingen wij in 2012 de gouden krekel voor meest indrukwekkende podiumprestatie. De gouden krekel is een jaarlijkse prijs voor podiumkunsten voor kinderen en jongeren in Nederland, uitgereikt door de vereniging van Schouwburg -en Concertgebouwdirecties. Quote uit het juryrapport:’ Een ode aan het loslaten en een cadeau voor wie de voorstelling nog kan gaan zien.’  
De voorstelling werd opgenomen in de top 5 in het NRC van de beste kunst van het jaar 2011.

Recensies

Quote uit het juryrapport Gouden Krekel: “Een ode aan het loslaten en een cadeau voor wie de voorstelling nog kan gaan zien.”

Concept & regie Schippers&VanGucht regie Jellie Schippers scenografie Myriam Van Gucht
 tekst Magne van den Berg 
spel Ron van Lente
 compositie Gábor Tarján
regie coach 
dramaturgisch advies Heleen Verburg
decorbouw casco DOK, decorbouw interieur en techniek Richard Bron
 techniek op tournee Joris Reijmer regie assistentie Charlotte Agema

Met dank aan Het Spoorwegmuseum

Bumpers, de waarheid heeft twee monden

Moeder besluit om weg te gaan en alles wordt plots anders. Vader en dochter botsen in zijn garage. zij maakt zoveel mogelijk krassen en deuken. Hij slaat terug. Geen pijnlijkere ruzie dan een ruzie met diegene waar je het meeste van houdt. Ruzie maken is risico’s nemen.

bumpers1v2
bumpers2

Hoever kan je gaan? Hoeveel pijn kan je verdragen? Wanneer ben je Perte total? Bumpers is een locatievoorstelling. Het publiek wordt gesplitst: je beland bij de vader of bij de dochter.Bumpers is twee werelden en twee meningen. Wie van de twee geloof je?

Concept Schippers&VanGucht regie Jellie Schippers tekst Hanneke Paauwe spel Anna Vercammen en Wim Willaert decorontwerp-en uitvoering Myriam Van Gucht, Koen Corbet, Danny Havermans, Luc Focke, Luc Willekens, Eric Moonen dramaturgie Jelte Van Roy

Mijn Faust

Faust wist wat hij wou.

De duivel kon alles ritselen, maar hij had ook zijn handel. Voor wat hoort wat. Je krijgt wat je wil in ruil voor je botten, zodra je er klaar mee bent

mijnfaust5
mijnfaust3v2

de grens tussen goed en kwaad is flinterdun

De klassieker van Goethe wordt stevig onder handen genomen. De muziek worden op gebrouwen uit zelfgebouwde machines. De beklijvende videoprojecties en het fysieke spel dringen langzaam het geweten van de toeschouwer binnen. In Mijn Faust kruipt de donkerte als een sluipwesp steeds dieper het leven in, de grens tussen goed en kwaad wordt flinterdun. Een verhaal over verloren onschuld, vleselijke honger en onstuitbaar verlangen.

Recensies

“Sanderijn Helsen zuigt het publiek Gretchens eenzaamheid in, deelt haar opwinding over de aandacht van Faust en zinspeelt op haar verscheurde loyaliteit tussen moeder en minnaar. (…) het (mee)slepende ritme van de hamerslagen, de raddraaiers, de vallende gewichten en piepende toetsen zorgt voor een rauw requiem voor deze schone ziel.” Anette Embrechts in de Volkskrant, (02.04.13)

Concept Schippers&VanGucht muziek en spel Sanderijn Helsen, Job van Gorkum (BOT), Tomas Postema (BOT), Geert Jonkers (BOT) regie Jellie Schippers scenografie Myriam Van Gucht videoprojecties Douwe Dijkstra dramaturgie Hanneke Reiziger ontwerp instrumenten en decorbouw Doan Hendriks (audiomachinist)

Waterwolf

een dijk met gaten is geen dijk

In Polderland staat een huis. Aan zee. Tenminste bijna. Bijna aan zee. Tussen het huis en de zee ligt een grote, dikke dijk. Zo zie je de zee niet. Je hoort hem alleen.
In dat huis woont een man. Hij heeft die dijk gebouwd, die grote dikke dijk. En hij houdt hem in de gaten. Tenminste: hij let er goed op, gaten heeft hij liever niet. Want een dijk met gaten is geen dijk.

Waterwolf

De vrouw van die man is na een storm aan komen waaien. Dat vond die man wel fijn. Hun kind is een bijzonder joch. Zijn benen lijken op die van een kikker. Als hij het water zou kennen, zou hij er zo induiken. Maar hij mag die dijk niet op, want zijn vader is doodsbang voor water. En zijn moeder? Die kent alle waterliedjes, maar ze zingt ze meestal stiekem. Op een pikdonkere nacht duikt de Waterwolf op. Die neemt een hele zware storm mee…

waterwolf4
waterwolf1

Een natte en spannende muziektheatervoorstelling

Waterwolf was een natte en spannende muziektheatervoorstelling vanaf zes jaar, over angst en liefde voor water.In waterwolf kwamen een film, een dijk van een zangeres, een ijsblokjesorgel, een druppelaar en een stel poppen samen in een onnavolgbare waterdroom.

Concept Herman Van Baar en Schippers&VanGucht regie Jellie Schippers tekst Herman Van Baar scenografie Myriam Van Gucht spel Marielle Woltring, Herman Van Baar muziek Martin Franken video Douwe Dijkstra

De Gedaanteverwisseling

De mestkever

Je wordt ’s ochtends wakker en merkt dat je totaal veranderd bent. Je armen en benen zijn harige poten geworden, je rug heeft een pantser en met je mond kun je geen woorden meer vormen. De spiegel toont je nieuwe ik: een afzichtelijke dier; een mestkever.

gedaanteverwisseling1
gedaanteverwisseling2

Beklemmend verhaal

De Gedaanteverwisseling is een beklemmend verhaal over het gevoel geen aansluiting te kunnen vinden bij je medemens. Hoe gaat de wereld met je om als je verandert, en hoe ga jij om met de wereld? Ga je kapot aan buitensluiting en wat betekent liefde dan nog? Hoe lang kun je van iemand blijven houden?

Coproductie

De Gedaanteverwisseling is een coproductie van Noortje Licht en De Stadsgehoorzaal en wordt mogelijk gemaakt door Productiefonds Oost-Nederland.

Concept Schippers&VanGucht regie Jellie Schippers acteur Rik Engelgeer film en animatie Douwe Dijkstra componist Bram van den Oever scenografie Myriam van Gucht dramaturgie Martine Manten zakelijke leiding Annerieke Otten productie leiding Justin Daems

Bloed, niet letterlijk

Ze Wat vind je van mij? Eerlijk.
Stel, je staat ergens en je ziet mij lopen.
Wat denk je dan? “KOMT MIJN PA AAN”
Of wat? “DIE ZEIKERD”? Nee?
Ik vraag mij dat af.
Ik zou willen dat ik in je kop kon kruipen.
Om te weten hoe je denkt over mij.
Weet je.
Dat ’t belangrijkste is in mijn leven…
Dat jij dat bent.
Je bent zó mijn zoon.

bloed01
bloed07

BLOED (niet letterlijk) gaat over vaders en zonen die per ongeluk meer op elkaar lijken dan ze zouden willen. Een energieke voorstelling, waarin tekst, dans en beeld versneden worden tot een verfrommeld familieportret.

Concept Schippers&VanGucht Spel Jung-sun den Hollander, Collin van den Broek, Alex Hendrickx regie Jellie Schippers scenografie Myriam Van Gucht choreografie Erik Kaiel tekst gebaseerd op teksten van Arne Sierens tekstbewerking Jibbe Willems muziek en compositie Emiel van den Berg artistieke begeleiding Marjan Barlage

Werther

Goethe

WERTHER is een bewerking van één van de meest bekende jongerenromans: ‘Die Leiden des jungen Werthers’ van Johan Wolfgang Goethe. Goethe was 24 jaar toen het boek in 1774 verscheen.

werther01
werther02

Het boek – een brievenroman – werd meteen wereldberoemd. Overal herkenden jonge mensen zich in de romantisch Werther, die tot over zijn oren verliefd is op Lotte, maar haar tot zijn verbijstering ziet trouwen met zakenman Albert. Het maakt hem zo wanhopig dat hij zelfmoord pleegt. Op het eerste gezicht gaat het boek over Werther, de jonge, romantische held. Hij is vervuld van grote gevoelens: van diepe melancholie tot intens geluk. Hij volgt zijn hart, zonder compromis. Zelfs als dat leidt tot zijn ondergang. Maar de roman geeft ook commentaar op de burgerlijke samenleving waarin rationeel denken en competitie belangrijker zijn dan de persoonlijke gevoelswereld. Daarin is het boek nog steeds actueel.

Werther speelt in een van de werkplaatsen van De Blokhuispoort; de voormalige gevangenis van Leeuwarden

Concept Schippers&VanGucht gebaseerd op de roman van Goethe regie Jellie Schippers spel Lisa Frenkel, Bart Harder en Eva Meijerlinck scenografie en kostuums Myriam Van Gucht locatie Blokhuispoort Leeuwarden foto’s Karel Zwaneveld

De Onnoembaren

Oerol Festival

De Onnoembaren was een voorstelling die ontwikkeld werd op en voor het Oerol Festival over de onmogelijke liefde tussen een sirene en een blinde schipper. Voor deze voorstelling voeren we een schip over van het vaste land op springtij als decor voor onze vertelling. Heel het publiek kreeg laarzen van ons en werden op geknutselde bankjes op het wad geinstalleerd. Op het einde van de voorstelling komt de zee de sirene weer halen, keert het tij en komt de zee op. Al snel zit het hele publiek met de voeten in het water en spoelen er kleine krabbetjes, visjes, wier en andere wadbewonders voorbij.

onnoembaren1
onnoembaren2

Concept Schippers&VanGucht regie Jellie Schippers spel Dahlia Pessemiers en Gjald de jong scenografie Myriam Van Gucht lichtontwerp Hugo Hendrickx scriptadvies Simon van der Geest

co-productie tussen Oerol Festival en Generale Oost

Solveig

De vrouw die trouw wacht op haar geliefde

Solveig is de Penelope van de Noorse Literatuur. De vrouw, die trouw wacht op haar geliefde die ondertussen alle mogelijke avonturen beleeft. Waar in Ibsens toneelstuk alle aandacht uitgaat naar Peer, staat hier Solveig centraal. Maar toch eigenlijk ook weer Peer, want het verliefde meisje doet niets anders dan wachten op haar geliefde.

384
390

Regie Jellie Schippers tekst Simon van der Geest gebaseerd op Peer Gynt van Henrik Ibsen spel Dahlia Pessimiers scenografie en kostuum Myriam Van Gucht techniek Hanno Siegers

co-productie tussen Oerol Festival en Generale Oost.

Smoor

Smoor

Bewerking/Montage van teksten van Phaedra en de personages om haar heen.

Een heftig liefdesdrama voor en door twintigers, met als leidraad de vraag ‘Hoe ver mag je gaan uit naam van de liefde? Is alles geoorloofd?’

A019
Smoor

regie Jellie Schippers scenografie Myriam Van Gucht spel Guus Boswijk, Rutger Dornseiffer, Egbert-Jan Harte Boerma, Dave Mantel, Guido Pollemans, Jesssica Zeylmaker dramaturgie Martine Manten licht Patrick Feijen techniek Hugo Hendrickx producent Generale Oost

Smoor was te zien van 7 t/m 12 dec 2006 in Theater aan de Rijn in Arnhem.