Wat er gebeurde terwijl de mussen de polka dansten

Pas op: Wat er gebeurde terwijl de mussen de polka dansten is een spannend avontuur voor kinderen en een nachtmerrie voor ouders!

Gouden Krekel

Voor haar rol in deze voorstelling won Janne Desmet in 2018 een Gouden Krekel  voor de meest indrukwekkende podiumprestatie in het jeugdtheater.

Kunnen mieren zwemmen?

Denkt gij soms ook dat niemand naar u luistert? Hebt gij ooit wormen gegeten? Als ge een bang vogeltje op de stoep zou vinden, is het dan beter om er snel of traag naartoe te lopen om het te redden? Kunnen mieren zwemmen? Zijn mieren stom? Hebben vissen hersens? Zouden vissen eigenlijk niet liever in de lucht vliegen? Als een vis en een vogel zouden vechten, wie zou er dan winnen? Waar denkt gij dat Mars is? Waarom draait de aarde op sommige dagen niet achteruit? Waarom moet ik alles zeggen? Waar is mijn moeder? Moeder? Waar? Zijt? Ge?

WAT-ER-GEBEURDE-TERWIJL-DE-MUSSEN-DE-POLKA-DANSTEN02
WAT-ER-GEBEURDE-TERWIJL-DE-MUSSEN-DE-POLKA-DANSTEN03

Een meisje wacht na schooltijd op haar moeder. Die is te laat. Dat kan gebeuren. Maar het wachten duurt wel lang. Het meisje praat over zichzelf en over de wereld rondom haar. Haar hoofd zit vol hersens, vol vragen en vol verhalen.

Gebaseerd op The Spit Children van schrijfster JO RANDERSON

Schippers&VanGucht werden geprikkeld door de directe en fantasierijke schrijfstijl van de Nieuw-Zeelandse (toneel)schrijfster, performer en stand-upcomedian Jo Randerson. Op basis van haar verhalenbundel The Spit Children schrijft Randerson voor ons de theatermonoloog Wat er gebeurde terwijl de mussen de polka dansten.

Recensies

“Tot die unieke enscenering zich laat voelen en regen de theaterzaal binnensijpelt, met de boom die water huilt en het podium in een grote plas verandert – tot alle grenzen tussen stand-up en theater, tussen de krijtlijnen die volwassenen voor hun kinderen uittekenen en het kinderlijke spel dat het overneemt worden weggevaagd.” Liv Laveyne in De Morgen (6.05.14)

“Regisseur Jellie Schippers en ontwerpster Myriam Van Gucht zijn te gast bij HETPALEIS met een heftige, beeldende theatermonoloog. Ze claimen onze sympathie voor dit losgeslagen mini-projectiel. In één beweging zingen ze ook de lof van de vindingrijkheid. Verwacht niet het onverwachte, zoek het zelf op: onze verbeelding laat ons nooit in de steek.” Geert Van der Speeten in De Standaard (12.05.2014)

“Wat er gebeurde… is allerminst betuttelend en slaat het meest aan bij het publiek wanneer het meisje stevig durft te rebelleren, zoals bij het opeten van de blauwe krijtjes of het wegmoffelen van een platte banaan in haar nog propere handdoek.” Filip Tielens op cobra.be (12.05.14)

“Janne Desmet staat alleen op het podium in deze voorstelling van Schippers&VanGucht en HetPaleis, voor kinderen vanaf acht jaar. Ze levert in de regie van Jellie Schippers en in het troosteloze decor van Myriam van Gucht een ongekende prestatie die de jeugdtheaterjury van de sokken blies. Krachtig acteerwerk van het hoogste niveau onder een huilende boom op een speelvlak dat steeds natter wordt. Desmet beschikt over een tomeloze energie en spaart zichzelf niet, legt moeiteloos contact met haar toeschouwers, durft te improviseren om daarna weer verder te gaan met de fantasievolle tekst gebaseerd op het boek The Spit Children van de Nieuw-Zeelandse schrijfster, actrice en stand-up comedian Jo Randerson. Een machtiger pleidooi voor de fantasie als reddingsboei zagen we zelden.” uit het juryrapport van de Gouden Krekel

Concept Schippers&VanGucht tekst Jo Randerson regie Jellie Schippers scenografie Myriam Van Gucht spel Janne Desmet dramaturgie en vertaling Kerensa Verhoosel productie Florain Verheijen techniek Simon van Beek, Leon van Egmond soundscape Schippers&VanGucht, Ben Bonner zakelijk leiding Dorine Cremers decoruitvoering Danny Havermans, Luk Willekens (HETPALEIS) scènefotografie Kurt Van Der Elst

Met dank aan HETPALEIS, Het Zuidelijk Toneel, Piet Van Deun campagnebeeld © Rene van der Hulst

De voorstelling is een coproductie tussen Schippers&VanGucht/HETPALEIS.